The latest and greatest from Sungard AS

Categories


Blog

Den digitala vägen en vandring i vildmarken?

28th October 2016

Den digitala vägen

Glöm höstregn, amerikanska val, Brexit och ekonomisk osäkerhet. Glöm molnet och mjukvarudefinierade datacenters. Glöm hela tävlingen. För vad är egentligen viktigast när det kommer till företagande? Kunderna såklart.

Bakom varje framgångsrikt företag finns garanterat en organisation som inte bara har identifierat ett behov på marknaden, utan också levererar sina tjänster eller produkter på ett sätt som uppfyller kundernas behov.

Och idag innebär framgångsrik kundinteraktion nästan alltid att vara digital – oavsett om du ansvarar för en webb-butik eller en mobil applikation eller en marknadsplats för B2C- eller B2B-affärer.

Kunderna förväntar sig tillgång och tillträde till det ni har att erbjuda 24 timmar om dygnet. Att bli “digital” är därför prioriterat för ökat kundens engagemang och stärka hela affären. Vår egen undersökning visar också att nästan hälften – 44 procent – av IT-beslutsfattarna i svenska företag anser att digital framgång skulle innebära förbättrad kundservice och snabbare svarstider.

Utifrån det perspektivet är det oroande 41 procent av de anställda – utanför IT-avdelningen – som anser att deras organisations digitala omvandling går för långsamt. 35 procent av medarbetarna anser också att de skulle kunna kommunicera bättre med kunderna om de fick tillgång till de senaste digitala verktygen – som de inte har idag. I slutändan är rätt digital kapacitet avgörande för att hålla kunderna nöjda och därmed långsiktigt säkra företagets framgång och överlevnad.

För det mesta faller lotten på IT-avdelningen att leverera digitaliseringen, och det finns säkert fler än en CIO som har upptäckt att vägen till ”digitalt först” är mer en vandring i vildmarken än en promenad i parken.

För att tips och råd hur du kan hitta en enklare väg – kolla in www.tamethebear.com eller ladda ner rapporten Tame the Bear här.